Har du oversikt over de lovpålagte krav som stilles til elev, ledsager og bilen som skal kjøres? Vi har laget en oversikt, og gir deg også gode råd for hvordan du kan lykkes med å øvelseskjøre hjemme.

Noen er forventningsfulle, mens andre er litt nervøse. Du skal nå begynne å øvelseskjøre! Vi er alle ulike på dette området, men det som gjelder for alle er at det tar tid for å bli en god og trygg sjåfør. De aller fleste har store planer om å kjøre masse hjemme med en man stoler på. Dette støtter vi fullt ut, da mengdetrening er avgjørende for å få lappen effektivt og rimelig. Vi har samlet våre beste tips:

• Vi anbefaler å begynne så tidlig som mulig. Ikke bare får du mye tid til trening, men sannsynligheten for å få lappen tidligere er større.
  • Ta den første kjøreturen sammen med oss! Både du og ledsager får gode og konkrete tips på hva akkurat du trenger å øve mer på!
  • Kjør masse! Vi har erfart at de som kjører mye sammen med foreldre og ledsagere, blir fortere trygge og når målet raskere.

Lovpålagte krav som stilles til deg som elev:

• Du må være fylt 16 år.
  • Alle må gjennomføre trafikalt grunnkurs før de øvelseskjører.
  • Alltid ha med øvelseskjøringsbevis og legitimasjon med bilde når du skal kjøre.
  • Du skal være egnet til å kjøre bil.

Trenger du trafikalt grunnkurs?

Hos oss kan du ta trafikalt grunnkurs for kun kr. 1100,- pr deltaker

Som ledsager eller foreldre har du en betydningsfull rolle for eleven som skal lære å kjøre. Du er et forbilde, og skal gå frem som et godt eksempel. Din oppførsel, vaner og uvaner kan være avgjørende for den kommende sjåførens kjørestil.

• Bli med på første kjøretur sammen med oss! Eleven får første tur med trafikklærer, i mens du som ledsager får bedre innsikt i elevens utgangspunkt og hva som bør øves på.
  • Bruk god tid og ha en plan med kjøringen.
  • Vær tydelig og gi beskjeder i god tid.
  • Sett deg inn i lovpålagte krav og regler for elev, ledsager og bilen.

Hvem kan være ledsager på klasse B?

• Du må ha hatt førerkort sammenhengende i 5 år, og være fylt 25 år.
  • Du skal være egnet til å kjøre bil. Du skal ikke være syk, veldig trøtt eller ruspåvirket.

Lovpålagte krav til kjøretøy og utstyr

• Bilen må tilhøre klasse B, med tillatt totalvekt på maks 3500 kg.
  • Husk at bilen må skilt som er merket med en rød L på hvit bakgrunn. Skiltet skal være plassert bak på bilen og være godt synlig for de som kjører bak dere.
  • Bilen skal ha et ekstra innvendig speil på passasjersiden, slik at ledsager kan følge med på trafikken bak bilen.
  • Bilen skal være i forskriftsmessig stand og i forsvarlig stand under kjøring.

Noen gode råd:

• Bli kjent med bilen som skal kjøres.
  • Still inn speilene slik at eleven har god sikt.
  • Husk bilbelte!

Masse lykke til!

Interessert i en gratis veiledningstime?

Hvis du velger en av våre pakker får du første time gratis!