Her finner du svar på mye av det vi får mest spørsmål om

Velkommen til Åsane Trafikkskole

Her finner du svar på mye av det vi får mest spørsmål om

Spørsmål:
"Hvor gammel må jeg være for å kunne kjøre lastebil?"

Svar:
Du må inneha førerkort for kl. B Personbil og være fylt 21 år for å kunne starte kjøreopplæringen på kl. C Lastebil. Teorien kan du tidligst ta 6 måneder før du fyller 21 år.
____________________________________________

Spørsmål:
"Når kan jeg begynne å kjøre buss?"

Svar: 
Du må inneha førerkort for kl. B Personbil og være fylt 24 år før du kan starte kjøreopplæring på kl. D Buss. Teoriprøven kan du tidligst ta 6 måneder før du fyller 24 år.
____________________________________________

Spørsmål:
"Skal helseattesten leveres til trafikkskolen eller til Statens Vegvesen?"

Svar:
Helseattesten skal leveres inn hos Statens Vegvesen i Nygårdsgaten 112 (gamle Ingeniørhøyskolen)
____________________________________________

Spørsmål:
"Jeg fikk ny helseattest for 6 måneder siden. Kan den brukes eller må jeg skaffe ny?"

Svar:
Du må nok skaffe ny. Helseattesten kan ikke være eldre enn 3 måneder fra du henter den ut hos legen din til den leveres inn hos Statens Vegvesen
____________________________________________

Spørsmål:
"Hvor lenge er teorien gyldig?"

Svar:
Bestått teoriprøve er gyldig i 3 år.
____________________________________________

Spørsmål:
"Kan jeg ta klasse C og CE samtidig?"

Svar:
Til en viss grad. Du må være kommet så godt i gang med kjøreopplæringen på kl. C at du nærmer deg en førerprøve før du kan starte på kl. CE. 
____________________________________________

Spørsmål:
"Når bør jeg ordne med helseattest?"

Svar:
Det kan være lurt å ordne helseattest så fort som mulig når du har startet kjøreopplæringen. Helsattesten må være godkjent før førerprøve kan bestilles.
____________________________________________

Spørsmål:
"Kan jeg bestille førerprøven selv?"

Svar:
Det greieste er om du gir Åsane Trafikkskole fullmakt til å bestille denne for deg. Da er du garantert at vi har en ledig skolebil til deg på oppkjøringsdagen. Du gir oss fullmakt via DIN SIDE hos Statens Vegvesen. Les mer her.
____________________________________________

Spørsmål:
"Er dere godkjent hos Lånekassen?"

Svar:
Ja vi er godkjent for støtte fra Lånekassen, både for kl. C Lastebil og kl. D Buss. Les mer her.
____________________________________________

Spørsmål:
"Har bussen deres manuelt gir eller automat gir?"

Svar: